Saturday, June 04, 2011

3 Sahabat yg Jahil...



Di sebuah kampung, terdapat 3 sahabat baik yg suka melepak.. Seorang nama Ali, Budin dan Ciko.. Aktiviti mereka ni telah menyebabkan bebola mata Tok Imam kt kampung tu tak senang.. Pada satu hari, Tok Imam tu datang nak tarbiyah kt diorang ni.. Maka berlakulah pertengkaran kecil antara dua golongan tersebut.. Nak dipendekkan cerita, Tok imam tu mencabar la 3 ekor magkuk ni ke surau.. Si Ali berkata.. "Tok ingat kami ni jahil sangat ke ?.. takpe, kami akan buktikan yg kami ni bukan la jahil seperti yg Tok sangkakan..". Maka, pergilah 3 ekor tu ke surau.. Tok imam pun menyuruh Ali untuk azan.. Ali pun tanpa berlengah, terus je.. "Allahtaala... Allahtaala...". dari situ, terselahlah kejahilan Ali.. 

Bila nak sembahyang je, Tok Imam tadi angkat takbiratulikram.. Bila dia angkat sekali, tak kusyuk.. Angkat kali  ke 2, tak jugak khusyuk.. Masuk je kali yg ketiga.. Budin panggil Tok imam.. "Tok duduk kt belakang, biar saya je yg jadik imam..". Tok Imam pun undur la ke belakang.. Apa lagi, Budin pun angkat le takbiratul ikram.. "Allhahuakbar..". Maka, si makmum pun ngikut la si Budin ni.. Tiba², Budin pusing ke belakang dan berkata.. "tengok Tok.. sekali je tau !!". Maka, terserlah kebodohan si Budin..

Tok Imam pun meminta si Ciko pula untuk jadi imam.. Si Ciko ni tak nak la pulak menolak.. Dia terus je jadi imam solat tersebut.. Bermulalah dari takbir sampai habis sembahyang.. Siap ada wirid dan doa lagi.. Punya la respek Tok Imam kt si Ciko ni.. Mase tengah dok sembang, Tok Imam memuji la si Ciko ni.. Maka dengan bongkaknya si Ciko berkata.. "tu belum ambil wuduk lagi tu.."




~sharing is caring©~



2 comments:

Khairil said...

haha..three stooges melayu...

.fariza. said...

sabo je lar~