Saturday, June 25, 2011

Mengenali BERSIN

Assalamualaikum..



Cakap pasal BERSIN.. apa yang akan terlintas di fikiran korang ?. BERSIN ni sebenarnya merupakan rahmat dan nikmat untuk mencegah bahaya serta mudaratnya kepada otak demi menyihatkan anggota..

Nabi Muhammad S.A.W.  menyarankan kepada kita, iaitu sesama muslim agar mendoakan kerahmatan terhadapnya dengan ucapan 'Alhamdulillah'..

Antara adab ketika BERSIN ialah dengan memperlahankan suara, meletakkan tangan atau tisu atau sapu tangan di atas mulut dan hidung agar tak terkeluar benda² yang menjijikkan.. dan juga jangan memalingkan muka ke kiri dan kanan agar tidak memudaratkan orang yang ada di sekeliling korang tu..

Para Ulama pun ada juga berselisih pendapat mengenail hukum menjawab BERSIN ni.. namun, pendapat yang dapat diguna pakai dari semua pendapat tersebut ialah.. BERSIN itu adalah fardu kifayah apabila ditujukan kepada orang ramai dan fardu ain apabila untuk individu..

Apabila korang BERSIN, degupan jangung akan terhenti sedetik.. dan setelah korang yakin degupan jantung korang masih terus berdegup, maka ucapkanlah 'Alhamdulillah' kerana bersyukur yang korang tu masih bernafas..

Faedah BERSIN ialah dapat menghilangkan habuk², debu² serta beberapa penyakit.. BERSIN ni juga, dapat menggambarkan seseorang itu sihat atau sebaliknya..

BERSIN yang dituntut menjawabnya ialah apabila orang yang BERSIN.. lalu, mengucapkan 'Alhamdulillah'.. dan orang yang mendengarnya pula hendaklah berkata 'Yarhamukallah'.. tak lupa juga kepada orang yang BERSIN itu haruslah menjawabnya semula dengan, 'Yahdikumullah wa yushlihabalakum'..


Sekian, terima kasih..

20 comments:

laskar pelangi said...

time tumis lada mesti nak bersin. Heeee=D

Muhamad Syafiq said...

selalu la ni masuk dapur~ :)

anamizu said...

aah betol3 bile tumis lada je mmg bulu idong ni mggaru-garu je..hak3

Muhamad Syafiq said...

Automatik sendiri ke manual ? haha :D

nureenina said...

huhu..bersin oh bersin...tapi lepas bersin mmg ase lega la

nureenina said...

huhu..bersin oh bersin...tapi lepas bersin mmg ase lega la

jia said...

malu bile terbersin kuat..
ter taw bukan sengaja.. hehe

Muhamad Syafiq said...

lagi2 kalau buat reaksi muka yg kiut tu kan ? hehe :D

Aisyah Qaisyiah said...

bersin??erm aq pelik la, slalunya, klu aq bersin kan, orang sangka aq batuk,pastu aq gtau la yg sbnrnya aq tu bersin bkn batuk..terus dorang gelakkan aq...lucu sgt ka??

Muhamad Syafiq said...

kita sama la @Aisyah Qaisyiah, family pun ada ckp mcm tu "epi ni batuk ke bersin eh ? " haha ! :D

nur dhiya' aida said...

kengkadang amik mase bersin . smpai merah hidung . nak bersin . xp xbersin bersin

Muhamad Syafiq said...

itu kelakar, mcm mr. bean hidung merah :D

yayahidayah said...

bersin ney kelakar...
kadang2 ade yg bersin bunyinya kiut je...
kadang2 ade yg bersin kuatnya bagai nak pecah gegendang telinga org sebelah... haadooyy...
kadang2 jugak ade yg bersin yg buat org keliru...
"hoi, ko ney bersin ke ape? lain bonar bunyi nye..."
but, thanks for the info bro... <3

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

bile dapat bersin kuat2 n lepas kan sume adalah satu kepuasan ... hahaha

cik siti said...

n tahu tak kalau bersin bukak mata, mata kite boleh terjojol keluar

Muhamad Syafiq said...

@cik siti selalu buat ke ? hehe :D

fatien ! said...

lega bila dah lepas bersin.

Muhamad Syafiq said...

mesti layan feeling lepas tu~ haha :D

Met bUjang said...

aku bersin keluar duit nak share ?? hihii

Muhamad Syafiq said...

nak !.. haha :D