Sunday, June 19, 2011

SELAMAT HARI BAPA : Kotak Kasih Untuk Ayah




Pada suatu hari, ketika seorang ayah membeli beberapa gulung kertas bungkusan hadiah.. anak perempuannya yang masih kecil dan manja sekali.. meminta satu gulung kertas daripada beliau..

"Untuk apa Puteri ?..". tanya si ayah.  

"Nak bungkus hadiah yah..". jawab si kecil itu.

"Jangan dibuang-buang ya..". pesan si ayah.. sambil memberikan satu gulungan kecil..

Keesokan harinya, pagi² lagi si kecil itu bangun dan membangunkan ayahnya..

"Yah.. Ayah.. ada hadiah untuk Ayah.."

Si ayah yang masih menggeliat.. matanya pun belum lagi terbuka sepenuhnya dan menjawab..

"Sudahlah... nanti² saja la Puteri.."

Tetapi si kecil itu pantang menyerah.. 


"Ayah.. Ayah.. bangun Ayah.. dah pagi ni.."

"Eh... kenapa ganggu ayah.. masih terlalu awal lagi untuk ayah bangun.."


Kemudian, Ayah terpandang sebuah bungkusan yang telah dibalut dengan kertas pembungkus yang diberikan semalam.. lantas si ayah berkata..

"Hadiah apa ni ?..". lalu, anaknya terus berkata..

"Hadiah hari bapa untuk Ayah.. bukalah yah, buka sekarang..".

dan si ayah pun membuka bungkusan itu.. ternyata di dalamnya hanyalah sebuah kotak kosong.. tiada apa² isi pun di dalamnya..

"Eh.. kenapa kosong ?.. tak ada isi di dalamnya.. kan Ayah dah kata.. jangan buang² kertas bungkusan Ayah.. membazir tu.."

Si anak kecil menjawab..  

"Tak Ayah, ada isi tu... tadi kan.. Puteri dah masukkan banyak sangat ciuman untuk Ayah di dalamnya.."

Si ayah terharu seketika.. lalu, dia mengangkat anaknya itu untuk dipeluk dan dicium..

"Puteri.. Ayah belum pernah menerima hadiah seindah ini.. Ayah akan selalu menyimpan hadiah ini.. Ayah akan bawa ke pejabat dan sekali sekala kalau perlu ciuman Puteri.. Ayah akan mengambil nya satu.. nanti, kalau dah habis.. Puteri isi lagi ya !.."

 ... Hadiah yang mahal tiada nilainya kalau diberi tanpa rasa kasih.. tapi, hadiah yang biasa mampu mengikat hati seseorang andai diberi dengan rasa sayang.. tak perlu lah dengan hadiah yang mahal².. cukup dengan sepotong doa tulus dari hati kita sendiri.. mampu mengikat hati orang yang kita sayangi hingga ke syurga..

 ... Selamat Hari Bapa ikhlas dari hati aku sendiri..




8 comments:

mcm ni lah said...

tinggal jejak

MUHAMAD SYAFIQ said...

alright :)

Eqa Yazid said...

selamat hari bapa...

Muhamad Syafiq said...

selamat..

cikida said...

wuwuuwu..terharuuu bace..sob2..sweet sgt...sape la budak kecik ni.huhu..neway..slmt hari bapa..;)

Muhamad Syafiq said...

siapa la budak tu kan.. hehe.. selamat juga.. :)

yaya_flanella said...

yaya rasa macam pernah baca. tapi english version. cerita ni sedih kan sebenarnya. tapi epi tukar jadi sweet pulak. hee. nice sharing. :)

Muhamad Syafiq said...

oh, epi taktau yang english version punya.. hehe.. ok, takde hal.. :D