Wednesday, April 06, 2011

bagaimana nak jimatkan bateri laptop korang


ada tak selalu rasa bateri laptop korang semua cepat bebenornya habis bateri ? ke memang bateri tu sendiri bermasalah dan perlu tukar yang baru ? rasanya, itulah jalan penyelesaian yang terbaik biasanya. ok, bagi yang nak try sendiri or experimentesen sendiri kat laptop korang tu, apa kata korang cuba try cara-cara dibawah ni memungkinkan bateri laptop korang InshaAllah akan bertahan lama seperti pakai bateri energizer :D

1. turunkan (reducekan) kecerahan skrin laptop korang. untuk mengurangkannya, korang boleh setkan pada menu “brightness” pada laptop tu.

2. disable keyboard backlighting khususnya untuk produk Macintosh (apple) yang mana korang perlu cari menu keyboard tab.

3. tetapkan ENERGY SAVER untuk mengurangkan putaran hardisk. buka control panel pilih power option dan setkan mengikut keperluan korang.

4. tetapkan laptop pada kedudukan standby. ini dapat menjimatkan bateri semasa korang tidak mengunakannya walaupun laptop masih “on”.

5. keluarkan optical disk seperti cd atau dvd dalam dvrom. sebabnya, jika terdapat optical disk dalam dvdrom atau cdrom ia akan berputar sendiri walaupun ia tidak membuka atau membacanya.

6. cuba tambah ram yang banyak atau meningkatkan kuasa memori laptop.

7.  cuba pula taip menggunakan aplikasi notepad bukannya Microsoft word. lepas siap menaip baru la anda mengeditnya dalam word.

8. anda boleh “off” kan semua applikasi yang tidak digunakan seperti wayerless, webcam, usb dan sebaginya jika anda tidak menggunakannya.

kalau rasa nak jimat lagi, cuba terus "off" kan laptop korang tu dan terus masuk tidur :D


~sharing is caring©~



No comments: