Tuesday, March 22, 2011

tips melajukan facebook berisiko tinggi -_-




 بسم الله الرحمن الرحيم 
 
rasa best tak guna PESBOOK sekarang lagi laju dari yang dulu lepas tukar setting file pada host sistem anda dengan menyettingnya (*ayat iban portugis) ? haha. siapa setuju sila angkat tangan mcm saya (*kena lagi ucop) ... siapa tak syiok gilak la kan -_- .... ok la, mengikut sumber yang didapati... baru-baru ini rasanya banyak blog yang memberi tip untuk melajukan PESBOOK ni dengan menetapkan satu IP Address PESBOOK pada file “Hosts” di folder Windows\System32\Drivers\etc. ia mungkin boleh membantu untuk mempercepat loading time facebook namun tahukah anda siapakah pemilik IP Address tersebut ? dengan rasa kasih sayang dekat korang semua, kali ni nak share cerita menarik mengenai risiko saiko selepas korang tukar setting pada host os (operating sistem) korang semua.

*Risiko Menukar IP Address di Hosts*

dengan menukar IP Address di Hosts, pengguna sebenarnya memberitahu sistem operasi untuk menghubungi IP Address tersebut apabila domain yang dinyatakan diakses. sebagai contoh,

1. 203.106.85.66 www.facebook.com
2. 203.106.85.66 facebook.com
(korang rasanya pakai yg no 1 ye? sbb dulu saya pun try pakai no 1 tu -_-)

di antara salah satu IP di atas la kn. takkan la guna dua-dua. tamak betui user tu. haha. sebenarnya, ia akan memberitahu sistem operasi untuk berhubung dengan komputer atau server yang beralamatkan 203.106.85.66 apabila domain www.facebook.com atau domain facebook.com diakses oleh browser pengguna.

!!!RISIKO!!! nya adalah...

 

* pc atau server tersebut MUNGKIN memerhatikan segala aktiviti anda di laman tersebut.
* owner server mempunyai akses terhadap password dan akaun anda.
* pc atau server tersebut MUNGKIN menyebabkan komputer anda dijangkiti virus.
* sekiranya anda dihubungkan ke laman “phishing” (mcm website real) atau laman yang mengandungi virus, adware, malware dan sebagainya, komputer anda boleh dimasuki oleh virus.

sekiranya virus seperti TROJAN dan KEYLOGGER 
telah dimasukkan ke dalam komputer anda, pelbagai masalah lain akan timbul.
siapakah pemilik gadis IP Address tersebut ?

melalui “whois(search pakcik GOOGLE sini) yang telah dilakukan, berikut adalah informasi mengenai
IP Address yang diberikan :





inetnum: 203.106.85.0 – 203.106.85.255
netname: AKAMAI-CYBERJAYA-TMNET
descr: AKAMAI CYBERJAYA
descr: KUALA LUMPUR
country: MY
admin-c: KHMA2-AP
tech-c: KHMA2-AP
mnt-by: TM-NET-AP
status: ASSIGNED NON-PORTABLE
changed: 20100729
source: APNIC
route: 203.106.64.0/18
descr: TMnet route object
origin: AS4788
mnt-by: TM-NET-AP
changed: 20090223
source: APNIC
person: Khairil Hakim Mustafa Alsafri
country: MY
address: Level 44 North Wing Menara TM, Kuala Lumpur
fax-no: +6-03-22402869
phone: +6-03-22403154
e-mail:
nic-hdl: KHMA2-AP
mnt-by: TM-NET-AP
changed: 20100729
source: APNIC



BAGAIMANA untuk kembali pada SETTING  asli asal ?

kalau korang tengok nama IP Address blur-blur sikit tu rasanya bukan owner punya IP Address sebenarnya. belive it or not ??? baiklah, untuk menenangkan emosi korang semua dikala bulan mengambang ni, buat la balik semula setting asal PESBOOK dulu. sonang joyah je nak tukar balik, cuma user perlu membuang setting yang telah dibuat sebelum ini. tanpa setting tersebut, PESBOOK akan dibuka dengan menggunakan IP Address sebenar yang di point pada DNS Server milik Telekom Malaysia atau ISP yang anda gunakan. saya tak menyatakan yang IP Address yang dinyatakan di atas cuba untuk memasukkan sebarang virus atau melakukan aktiviti yang salah, juga tak sama sekali sekala menyatakan yang pemilik IP tersebut cuba untuk mencuri password pengguna mahupun cuba untuk memerhatikan aktiviti pengguna. just bagi free advice kt para pengguna internet di luar sana tu tentang bahaya menukar IP Address di Hosts Sistem Operasi pengguna. ada kemungkinan IP Address tersebut digunakan sebagai proxy untuk persendirian tetapi telah disebarkan kepada umum. panjang lebor bercakap ni agak-agak korang tau ke tak eh ? haha. ignore saja kalau rasa entry ni merepek. sekian. terimas kasis :) ~selamat beramal~



~sharing is caring©~



1 comment:

marish sha said...

tawuuuuu ,
terima kasih :)